Thursday 20 September 2012

Tänk jag trodde aldrig att jag skulle..

..ställa upp i kommunalvalet! Men det ska jag faktiskt! Jag konstaterade att om man verkligen tror på något och vill kämpa för att få sin röst hörd så måste man ju ställa upp, det hjälper ju inte att gå där hemma å gnälla! :)
Fast jag kan nog villigt erkänna att jag är nervös, både inför valet (tänk om man inte får några röster) och sen  tänk om man faktiskt blir invald (jag vill absolut inte göra bort mig).
Men samtidigt så vet jag ju att jag har väldigt starka åsikter och jag har inte svårt att ställa mig upp och tala inför folk. Jag är även väldigt envis vilket jag fått höra är till fördel inom politiken..:)
Jag vet dock inte så mycket om hur allt går till sådär "på riktigt" men jag är väldigt intresserad! Jag tänkte som så att om det nu sku vara så att jag på nått vis verkligen skulle bli invald så fine, då ska jag först lyssna och iaktta och sen kämpa för det jag tror och vill. Och om jag inte blir invald, jaa då har jag iallafall försökt då får jag väl berätta om mina åsikter för nån som blir det då och hoppas på att dom lyssnar! :) och tvärtom, jag hoppas verkligen ifall jag nu sku slippa in att folk berättar om sina tankar och ideér för mig så jag sku ha en chans att påverka då!
Kollade in kandidat listan igår och det finns många bra kandidater denna gång så hur det än går tror jag nog det blir bra!
Något av det jag skulle vilja är bla att kämpa lite för dom som bor ute i byarna och inte bara för centrums bästa, alltså tex cykelvägar och lekparker och sånt som det finns gott om i centrum men inte så mycket av i byarna. Jag själv skulle bli väldigt glad över en lekpark i min by! Det finns ju bara lekplats vid skolan och närtill liggande dagiset och dit kan man ju inte gå under dagen för då är ju skolbarnen där...tror att det är så i de flesta andra byar också och man vill inte alltid åka in till centrum för att barnen ska få gunga/rutscha etc! En cykelväg skulle också vad bra, tänk vilken lyx det skulle va om det gick en cykelväg ända till centrum.. man måste ju få drömma iaf! :) Och vad hände egentligen med Nykarlebystödet? det tyckte jag var bra!
En annan sak jag på nåt vis vill är att bygga broar mellan åldringar och ungdomar, tänk vad mycket kunskap och visdom dagens ungdom (ja vet jag låter uråldrig nu) går miste om om dom inte faktiskt umgås med sina far/morföräldrar, tänk vad allt faller i glömska för att datorn är viktigare... på något sätt skall det gå att sammanföra dom! i grannstaden har dom iaf nåt tror det heter "morfar i skolan" eller dylikt och det verkar lyckat! :) måste fundera och forska lite i detta!
Musik och kultur är ju något annat jag brinner för och jag har många ideér även inom detta område!
Och sist men inte minst.. hästsporten! alla andra sporter har nån som stöder dom, jag vill nog att nejdens duktiga ryttare/kuskar kunde få lite uppmärksamhet också! Det ligger mig varmt om hjärtat! :)
Så nu har jag skrivit ner lite av mina tankar och ideér! visst har jag massor mer men man kan ju inte avslöja allt heller! :)
Om lite mer än en månad är det dags för val, det kommer att bli väldigt nervöst och spännande!

/M

2 comments:

  1. Vilken bra och spontant skriven kolumn! Du har fina idér som vi säkert kan arbeta för oberoende vem som blir invald. Vi som har lite mera erfarenhet av hur systemet fungerar hjälper gärna. Riligt och inspirerande att du kandiderar. Vi hörs!
    Medkandidat Stefan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Stefan! Och all hjälp mottages tacksamt! :)

      Delete