Sunday 13 November 2011

Penicillinkur å älgkött..

Jaa var ska jag börja... Vi har ju än en gång varit in på barnavdelningen... en vecka sen senast vi var där... är smått trött på barnavdelningen även om dom är supertrevliga där! Jag har ju ett eget hus att bo i, jag tycker om mitt hem.. jag vill INTE bo på barnavdelningen... Denna gång fick lilleman feber.. vi åkte in till lokala läkaren som tog crp och sen skickade oss till grannstaden där vi blev inlagda då... Aron var jättedeppad å verkade ha sååååå ont! stackars lilla grisen! Men han fick pronaxen och spira sen sov han som en stock bredvid mig hela natten! :)

På morgon togs ny crp och den var då ungefär samma som gårdagen.. feber hade han ännu.. på ronden funderade läkaren och jag att det eventuellt sku vara nå tänder som kommer samtidigt som hans envisa virus är kvar.. (en sköterska hade känt honom i munnen och tyckt att det kommer fyra tänder nu ungefär samtidigt, både upp i och nere i munnen) så vi blev hemskickade då under dagen...

Sen på lördagen då vi steg upp så märkte vi att han hade nog feber ännu så han fick en panadol och så började vi dagen, efter ett tag då jag böt blöja på honom så såg jag att hans urin var svagt rosa färgat! tänkte direkt att d här kan ju va urinvägsinfektion så vi ringde till jouren och åkte in för urinprov!
Dom tog också blodprov, blodtryck, saturation, kolla öron och hals och lyssnade på lungor och hjärta,noga denna gång! Då prosvaren kom hade crp stigit nästan det dubbla från gårdagen så nu fick vi en pencillinkur! troligen är det luftvägskatarr och inte urinvägsinfektion men vi får veta mer om ett par dagar då odlingarna är klara! Iaf kan jag ju berätta att efter två doser penicillin så är han feberfri och glad! :) det går åt rätt håll! :)

Å för att stressa till d lite extra hade vi köpt en halv älgkalv som skulle styckas och beredas under lördagen! Turligt nog fick vi tag i gubbens svåger som kom hit med familj och hjälpte oss att stycka! :) Ella var förstås mest glad då kusinerna kom och lekte med henne ett par timmar!
Mor och far som delar köttet med oss var oxå här å malde kött för brinnkära livet! gissar att pappa har ont i armen i dag! :)
Jag fick även låna en bok om slakt av vilt av Benny och det blir intressant läsning, kan absolut ingenting om det men d kan ju va av nytta till följande gång älgkött ska styckas! :)

Det blev då köttbullar idag åt Far i huset (fast Ella tyckt nod di va godast, hon åt 9 st!) :) Nu skruvar gubben på sin bil i garaget å jag försöker få lillgrisen att sova (utan framgång hittills..) Vi ringde å grattade svärfar å sen ikväll far jag å Ella för att uppvakta hennes Moffa!

No comments:

Post a Comment