Tuesday 1 May 2012

dittan å dattan..

Ja nu e d länge sen ja uppdaterat bloggen igen.. men då solen skiner vill jag vara ute! Det var på nåt vis enklare då man hade häst! Då va d bara ut å rida i skog och mark som gällde! Men nu har jag inga "undanflykter" jag måste göra nåt åt den igenväxta trädgården! alla blombänkar är full av ogräs, inte för att jag ser så stor skillnad på ogräs å blommor men.. har nu iaf efter bästa förmåga börjat på med en del ute på gården, jag lär väl mig av misstagen sen... Jag vill gärna plantera sånt som går att äta, i år skall jag anlägga nytt jordgubbsland (för det gamla blev förstört då vi blev anslutna till "interskiti" :) ). sen skall jag plantera två stycken Aronia träd vid infarten, å hjortron och smultron på stenröset invid vägen... så ska alla gamla vinbärsbuskar sågas ner så di får växa upp friska igen! å lite annat smått och gott skall oxå göras.. blir svettig vid tanken.. :)
Annars har vi just nu förkylning på g här, Ella börjar bli helt frisk men Aron är nog rejält snuvig än! Vi firade ändå Vappen med att grilla här hemma, bjöd in svärisarna å systeryster med familj, mamma å pappa kunde inte komma men min ena bror kom hit för att testa vår rökugn.. å d gick ju som det gick med den.. :) gubben å brorsan eldade först för att få lite värme i den å sen lag dom på alved å gick in å drack kaffe sålänge ugnen fick rätt rök.. ja kom hem från butiken då å tänkte för mig själv att nog ser dom ut att ha fått ordenligt fyr i den... nästa gång jag tittar ut springer dom febrilt omkring med vattenämbare... så istället för att röka fisk så elda dom upp rökugne... *s* nyktra var dom dessutom.... :) ugnen var gammal å vi har inte testat den förut men det går nog att rädda det mesta av den å ersätta vissa delar så den inte brinner nästa gång... :) Kvällen var väldigt lugn å fisken blev bra som grillad oxå!
Syster yster och barnen var hit en dag i förra veckan och då fotade jag dom små lite å här är några bilder från det och från då dom hade utklädningsdag på dagklubben och Ella var Tingeling.. :)
Ella och Juni i djupt samtal..

Juni va så söt åt Aron då hon sku kramas hela tiden å han va mest generad.. :)

å det är inte enkelt att fånga alla fyra på bild..



Aron diktator håller tal... :)

Min egen Tingeling försöker flyga

<3
Ursäkta bildkvaliten! är ju ingen fotograf och objekten ville inte va stilla.. :)
Idag är det 1 maj och vi ska först till Kovjoki station å kolla Emma loket  å sen bär det av till Monäs och villan för traditionsenligt första maj firande med mjöd å munkar vid villan! :)

/M

No comments:

Post a Comment